Intakeprocedure Wonen met begeleiding

 

Stap 1 – interesse kenbaar maken

Ben je geïnteresseerd in wonen bij Zorgburo de Liemers vul dan het contactformulier op onze website in.

 

Stap 2 – Indicatie

Er zal vervolgens binnen 7 dagen contact met je worden opgenomen. Allereerst zal samen met je worden bekeken of dat je in bezit bent van de juiste indicatie. Onze intakefunctionaris kan je hierover verder informeren. Of klik hier (Financiering en eigen bijdrage) voor meer informatie over deze indicaties.

Stap 3 – Toelatingscriteria

Wanneer je in het bezig bent van de juiste indicatie zal je het verzoek krijgen om aanvullende documentatie (diagnostische verslagen/ onderzoeken/ bestaande begeleidingsplannen) naar ons te versturen. Het is namelijk erg belangrijk dat wij een goed beeld krijgen van jou.

Op basis hiervan gaan we vervolgens een eerste inschatting maken of wij  jou de zorg kunnen aanbieden die je nodig hebt. Deze inschatting maken wij op basis van de toelatings- en uitsluitingscriteria. Onze toelatingscriteria zijn hier te lezen.

Het kan gebeuren dat wij zullen aangeven dat we niet de juiste zorg kunnen bieden. We zullen je dan uitleggen waarom we deze keuze maken. Wanneer we inschatten dat we je wel de juiste zorg kunnen bieden, dan volgt de screening.

Stap 4 – Screening

Wanneer je in bezit bent van de juiste indicatie en wanneer je daarbij ook voldoet aan onze toelatingscriteria, dan ontvang je van ons een uitnodiging voor een gesprek. Dit gesprek noemen wij screeningsgesprek. Pas na dit screeningsgesprek beoordelen wij of we jouw aanmelding definitief gaan maken.

Je ontvangt via de mail een uitnodiging voor het screeningsgesprek met onze gedragsdeskundige. Er zal tevens een begeleider van de woonlocatie aansluiten. Vooraf vragen we je om vragenlijsten in te vullen en om deze voorafgaand aan het gesprek aan ons te retourneren.

Tijdens het screeningsgesprek ontvang je van ons informatie over het wonen bij Zorgburo De Liemers. Daarnaast vinden we het belangrijk om jou beter te leren kennen. We willen uitgebreid stil staan bij wie jij bent en wat jouw ondersteuningsvragen zijn. Dat doen we op basis van de vragenlijsten die je vooraf hebt ingevuld.

We vinden het belangrijk dat er iemand bij het gesprek aanwezig is die jou goed kent en kan ondersteunen.

Het bezoeken van een locatie behoort dan tevens tot de mogelijkheden.

Stap 5 – Beslissen

Na het screeningsgesprek vindt intern overleg plaats. Er zal dan worden besloten of wij jouw aanmelding definitief gaan maken. We vinden het belangrijk om jou de juiste zorg te kunnen aanbieden. Er kan op dat moment worden besloten dat dit niet het geval is. Deze keuze zullen we aan je onderbouwen Ook kan het zijn dat we meer vragen hebben voor je en je wordt uitgenodigd voor een vervolggesprek.

We vinden het belangrijk dat jijzelf ook goed nadenkt of je onze zorg vindt passen bij jouw hulpvragen. Je mag zelf ook altijd om een tweede gesprek vragen of het besluit nemen om niet bij ons te komen wonen.

Stap 6 – Wachtlijst / wachttijd

Wanneer jij bericht van ons hebt gekregen dat we jouw aanmelding definitief gaan maken en wanneer je hier zelf ook achter staat, wordt je op onze wachtlijst geplaatst.

Doorstroom ontstaat soms onverwachts. Het kan gebeuren dat wij contact met je opnemen en er binnen een maand een woning vrij komt. We begrijpend dat de tijd dan kort is, maar we willen je dan toch vragen om snel een beslissing te nemen.

Wij hebben geen invloed op de doorstroom. Wachttijd kan dan ook enorm variëren.

Stap 7 – Beschikbare woning

Zodra er een woning vrij komt wordt er contact met je opgenomen. Vanwege de wachttijd, staan we dan nog een laatste keer stil bij jouw situatie en bekijken we samen of er grote veranderingen zijn ten aanzien van het screeningsgesprek. Samen passen we de hulpvragen aan op basis van de huidige situatie.

Mochten er gedurende de wachttijd veranderingen zijn opgetreden die in strijd zijn met toelatingscriteria, dan kan worden besloten dat we je niet de juiste zorg kunnen bieden en je niet wordt toegelaten om bij ons te komen wonen.

Stap 8 – Wonen

Er is een woning vrijgekomen en we hebben besloten dat we je de juiste hulp kunnen bieden. We willen je graag van harte welkom heten. Zodra je bij ons woont neemt jouw persoonlijk begeleider jouw ondersteuningsvragen met je door en leer je jouw nieuwe woonomgeving kennen.